نحوه ی برداشت بره موم

زنبور عسل به صمغ درختان و شیره تراوش شده از آن ها علاقه بسیاری دارد.این حیوان باهوش پس از جمع آوری صمغ درختان ، آن را در حفره ای به نام سبد گرده که در پای عقب زنبور قرار دارد گذاشته و به سمت کندو حمل می کند.

این حیوان باهوش پس از جمع آوری صمغ درختان ، آن را در حفره ای به نام سبد گرده که در پای عقب زنبور قرار دارد گذاشته و به سمت کندو حمل می کند. پس از ورود به کندو زنبور های دیگر به او کمک می کنند تا صمغ را از بدن خود جدا کند. زنبور ها، مجموعه صمغ جمع آوری شده را به همراه آنزیم های بدن خود و مقداری عسل و موم ترکیب کرده و ماده ای می سازند که نقش بسیار حیاتی در کندو بازی می کند. این ماده شگفت انگیز بره موم یا Propolis نام دارد.

زنبور های عسل حتی وجود یک شکاف یا سوراخ در کندو را تحمل نمی کنند. کوچکترین سوراخی که در کندو ایجاد شود، زنبور های زیادی به سمت آن سوراخ گسیل می شوند تا آن را برطرف نمایند. ماده ای که زنبور به وسیله آن، سوراخ ها و شکاف های درونی یا حاشیه ای کندو را پر می کند، همان بره موم تولید شده از صمغ درختان است. درست است که این ویژگی تنها خاصیت بره موم برای کندو نیست، اما شاید مهمترین کاربرد بره موم درون کندو باشد.

متداول ترین راه برای برداشت بره موم

از قرن ها پیش و از وقتی که انسان به اهمیت بره موم پی برد، زنبورداران به فکر راهی برای برداشت بره موم از کندو بودند و نهایتا از ویژگی زنبور عسل برای این عمل استفاده کردند. همانطور که گفته شد، زنبورها به محض یافتن کوچکترین شکاف در درون کندو، آن را با بره موم پر می کنند. با استفاده از این ویژگی غریزی زنبور، یک صفحه پر از شکاف طراحی و ساخته شد تا زنبوردار آن را درون کندو قرار دهد. همانطور که پیش بینی می شود، تمامی شکاف های  این صفحه بعد از مدتی با بره موم گرفته می شوند و زنبور دار به راحتی می تواند بره موم را برداشت کند. البته صفحه جدا شده از کندو باید به صورت مستقیم به فریزر منتقل شود. با این کار بره موم خارج شده از یک محیط گرم و چسبنده ، در یک محیط بسیار سرد قرار گرفته و بسیار شکننده خواهد شد. بسته به نوع صفحه می توان با خم کردن ان یا با برس بره موم را از صفحه جدا کرد. این روش در حال حاضر متداول ترین راه برای برداشت بره موم است.

راه های دیگر برای برداشت بره موم

– تخته شیار دار

استفاده از تخته های شیار دار برای جمع آوری بره موم مرسوم نیست اما بسیاری از زنبوردار ها از این روش برای جمع آوری این ماده بهره می برند. تخته شیار دار، تخته ای چوبی به ابعاد 1 متر در 40 سانتی متر است. در این تخته تعدادی شیار ( مثلا 6 یا 8 عدد و در بعضی موارد 13 عدد) به قطر 2 میلیمتر و طول 36 سانتی متر تعبیه شده است. تخته شیاردار عموما به وسیله گیره در بدنه ی طبقه ی کندو تعبیه می شود و زنبور ها با همان رفتار طبیعی و غریزی خود به منظور جلوگیری از ورود نور و سرما ، شیارها را با بره موم پر می کنند. جمع آوری بره موم از این تخته های شیار دار ساده تر است. . کافی است به وسیله یک میله نازک با سر خمیده ( که از ادوات مربوط به زنبورداری است) یا حتی به وسیله یک سوزن، بره موم از شیارها جدا شود.

– تله بره موم

این وسیله شباهت بسیار زیادی به تله گرده گیر دارد. جعبه های مکعب مستطیلی که باید در مقابل دریچه پرواز قرار بگیرند. در این وسیله شیاری برای تهویه هوا و همچنین محلی برای تردد زنبور ها در نظر گرفته شده است. همچنین دو شیار بسیار باریک نیز در تله بره موم قرار داده شده است. مشابه آنچه در تخته شیار دار اتفاق می افتد، زنبور ها این دو شیار را به وسیله بره موم پر می کنند. مهمترین حسن تله بره موم این است که برای برداشت بره موم دیگر نیازی به باز کردن کندو نیست و به راحتی می توان شیارهایی که با بره موم پر شده اند را تخلیه کرد

نکته پایانی

بره موم به هر روشی که از کندو استخراج شود، به صورت خام قابل استفاده نیست و معده انسان نمی تواند این ماده سنگین را هضم نماید. استفاده بره موم خام می تواند مشکلات گوارشی شدیدی برای انسان ایجاد کند. این ماده شگفت آور پس از فراوری خواص درمانی و دارویی بسیار زیادی داشته و هیچ عوارضی برای انسان ندارد.

بره موم شما را به قیمت مناسب خریداریم

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید